lauantai 18. kesäkuuta 2016

Perjantai

Lähtölento oli reilut puoli tuntia myöhässä, mutta siitä saimme ilmoituksen jo laukkuja ruumaan laittaessamme, eikä se meitä haitannut. Päinvastoin, ennätimme syödä aamiaisen ihan rauhassa ennen lentoa.

Ystävällinen vastaanottovirkailija otti hotellilla meidät kirjautumaan sisään jo vähän aiemmin ja totesikin sitten "lucky you", sillä huoneemme olikin jo siivottu. Siispä pääsimme majoittumaan oletettua aiemmin.
Ensimmäinen kohteemme oli Westfieldin suunnaton ostoskeskus, jossa vierähti pari tuntia. Sitten shoppailut hotellille ja katsomaan mm. Big beniä.

Big Ben

Iltakävelyllä Thamesin varrella.

St Paulin katedraali.

Kävelimme Thamesin itärantaa Millenium sillalle asti. Taten modernin taiteen museon lisärakennuksen avajaiset oli ollut samana iltana, mutta ei se enää katukuvassa näkynyt. Ylitimme joen siltaa pitkin, ja pääsimme St Paulin katedraalin viereen. Siitä jatkoimme bussilla takaisinpäin.
Bussi kulki Trafalgarin aukion, Piccadilly Circuksen, Regent Streetin ja Oxford Streetin kautta Marble Archin bussipysäkille. Juuri kun olimme poistumassa bussista, alkoi kunnon kaatosade. Bussi jolla olisimme päässyt hotellimme lähelle, ei tietenkään pysähtynyt sille samaiselle pysäkille, eli olisi pitänyt lähteä kaatosateessa tarpomaan kohti seuraavaa pysäkkiä. No, ei todellakaan! Onneksi Lontoossa saa taksin kiinni lennosta. Seuraavan vapaana olevan taksin tullessa näköpiiriin (ei kulunut edes minuuttia) käsi pystyyn ja auto kurvasi viereemme. Pääsimme kätevästi aivan hotellin oven eteen, sateelta turvaan.

Hotellimme, Holiday Villa & Suites, oli positiivinen kokemus. Kun seurailin varauksen tehtyäni Tripadvisorin arvioita, alkoi jo välillä kaduttaa että olin valinnut juuri tämän hotellin. Valittamisen aihetta tuntui riittävän. Mutta kaikissa viesteissä kuitenkin mainittiin että hotelli on siisti ja puhdas, ja se on yksi oleellinen seikka kun on etsimässä hotellia Lontoosta. Kolmen- ja neljänkin tähden hotelleista osa on aika kamalia paikkoja.
Vastaanotto oli ystävällinen. Kävimme ensin viemässä laukut säilytykseen ja lähdimme etsiskelemään sopivaa lounasravintolaa. Palattuamme istuimme aulaan odottelemaan että kello tulisi kaksi ja sisäänkirjautumisaika alkaisi. Mutta vastaanoton rouva pyytikin meidät täyttämään paperit, ja huomasi sitten samalla että huoneemme oli jo valmiina.
Huone oli tilava, tosin olin varannutkin "executive" huoneen, jonka varustelu on standarditasolla, mutta neliöitä on muutama enemmän. Nyt mahduimme sitten molemmat leväyttämään laukkumme ja pukemaan & touhuamaan yhtäaikaa. Lisäksi avaruutta toi reilun neljän metrin huonekorkeus ja korkeat ikkunat.
Huoneemme oli ensimmäisessä kerroksessa, joten emme joutuneet käyttämään arvosteluissa parjattua kolmen hengen hissiä, kun portaita ei ollut kovin montaa kiivettävänä. Lisäksi huone oli käytävän päässä viimeisenä, eli ohikulkuliikennettä ei juurikaan ollut. Koko oleskelun aikana en kuullut viereisistä huoneista kuin veden laskemisesta tulevaa ääntä ja ovien sulkemis äänet käytävästä. Öisin en kuullut mitään ääniä (tähän voi vaikuttaa se, että käytän aina reissussa korvatulppia...).
Sänkymme olivat melko uudet, patjat aika kovat ja liinavaatteet ihan ok laatua. Lakanat vaihdettiin kahden päivän käytön jälkeen. Kummankin mielestä sängyissä oli ihan hyvä nukkua. Pyyhkeet vaihdettiin myös päivittäin ja ne olivat puhtaita ja ihan ok laatua.
Kylppärikin oli tilava, ei mitään kauhuskenaariota että pitäisi ahtautua käsienpesualtaan ja suihkukaapin väliin. Tilaa oli n. 7-8 neliötä. Amme, pleksi seinämä (onneksi ei suihkuverhoa, inhoan niitä!) ja kylppärin peilikin oli varustettu omalla "meikkausvalolla".

Aamiainen oli simppeli. Valkoisia papuja tomaattikastikkeessa, vuoropäivinä munakokkelia/keitettyjä kananmunia, paria eri laatua sämpylöitä, paria eri laatua paahtoleipää ( + paahdin), croisantteja, paria eri levitettä, juustoa, paria eri marmeladia, turkkilaistyylistä jogurttia, hedelmäsalaattia, kiisseliä? mysliä, muroja, mehuja ja kahvikone josta sai lattea, cappuccinoa yms. Oli siinä kai vielä jotain muutakin! Lisäksi eri maksusta saattoi tilata tukevamman aamiaisen.
Aamiainen oli katettu nurkkaukseen ja siihen kertyi aivan hirveä sumppu. Järjestystä ei oltu yhtään suunniteltu, joten jonottaminen ja eteenpäin siirtyminen ei onnistunut sujuvasti. Olihan sitä ihan hauska seurata, kaikki pyörivät ympyrää ja törmäilivät. Ei olisi paljon vaatinut, että olisivat miettineet järjestyksen uudelleen ja homma olisi toiminut ihan toiseen malliin. Mutta kaiken kaikkiaan aamiainen oli ihan ok, kyllä sillä lounasaikaan asti pärjäsi.

Heathrowlta Paddingtoniin ostimme Heathrow Expressiin meno paluu liput. Varsinkaan paluulennolle tultaessa emme halunneet käyttää liikaa aikaa ja tuo junayhteys on nopea, vain 15 minuuttia. Heathrowlta menee myös tavallinen juna, jolla matka kestää n.45 min. Ja halutessaan voi matkustaa myös metrolla tai taksilla. Itse en lähtisi matkalaukkujen kanssa metron käytäviin ja liukuportaisiin kulkemaan. Pelkän käsimatkatavaran kanssa saattaisin harkita.
Paddingtonin asemalta ostimme oyster kortit, älykortit joille voi ladata joko matkoja (esim. 7 päivän travelcardin) tai krediittiä "pay as you go". Kortti maksaa hankittaessa £5 ja kortille ladattiin £30 käyttörahaa. Idea on se, että päivittäisen käyttökaton täyttyessä, kortilta ei lähde enää enempää rahaa.
Jos matkustat vain yhden bussimatkan, niin kortilta lähtee vain sen varran. Jos suhaat koko päivän metrolla zonella 1, kortilta lähtee max. £6.50. Zoneilla 1-4 £9.30.
Metrossa kortti täytyy käyttää lukijassa sekä mennessä että poistuessa, muutoin kortti laskuttaa päivän suurimman mahdollisen summan, sillä se ei "tiedä" missä olet noussut pois. Busseissa riittää että leimaa kyytiin noustessansa.
Osassa metron kortinlukijoista vilahtaa näytössä kortilla jäljellä oleva saldo. Metroasemilla on myös lukijoita joista saldon voi tarkistaa ja lisätä kortille rahaa, ihan syöttämällä koneeseen kolikoita. Helppoa! Lisää saldoa voi ostaa myös kioskeista jotka myyvät oyster cardeja.